کران

دواش جز می چون ارغوان نمی‌بینم

کران

دواش جز می چون ارغوان نمی‌بینم

تا کدام اندیشه برون تراود و چه مایه ای داشته باشد.

آخرین مطالب

دوباره خوانی

يكشنبه, ۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷ ق.ظ

دوباره در حال خواندن «زوربای یونانی» ، این معجون زندگی و قلم و کلمه هستم. این کتاب را می بلعم این بار و با هر جمله اش زندگی می‌کنم. روح عصیانگر زوربا و هماهنگی‌اش با زمین ، درنگنجیدنش در قالب انسان و دیگر چیزها ... با خواندن این کتاب خود را مثل ارباب پوچ حس می‌کنم ،مثل او موش کاغذخوار ، جانی نیمه‌تمام و پیله‌ای که شاید هیچ‌وقت پروانه نشود. می‌گویم کل این کتاب جان‌ آدم را آتش می‌اندازد ، ولوله می‌اندازد برای دیدن و چیز دیگری شدن. برای رها کردن زندگی‌های بیهوده ، به راستی بیهوده و به راستی بیهوده. زوربا ما را به ادوار اولیه انسانی می‌برد به جایی که هنوز کلمات و جملات پیچیده روح انسان را تاریک نکرده بودند. با رقص حرف‌هایش را می‌زند ، عاشق زمین است و شادی زندگی را دریافته است. صبح‌ها بلند می‌شود و به جان معدن ، به جان زمین می‌افتد و کار می‌کند ، بدخلق بازمی‌گردد و غذایی  می‌خورد و شرابی می‌نوشد و آن‌گاه دوباره شادان به حرف و رقص در می‌آید. زوربا حکمت روز را دریافته ، حکمت شب را ، حکمت زمین و کار و سنتور و سخن و رقص و زن را ... همه‌ی این‌ها را بی واسطه‌ی کلمات می‌داند. زوربا سرزمین‌های زیادی را دیده و عاشق همه‌ی آن‌هاست. جان‌اش با خاک یکی است و نیمه‌جانور-نیمه انسان است. گاه جانوری وحشی می‌شود با همه‌ی غرایز و خلق خوی‌اش و گاه عمیق‌ترین سوال‌ها را می‌پرسد و با طنزی چیزهایی درباره‌اش ردیف می‌کند.

زوربا پر است از زندگی. شراب زندگی را لاجرعه سر می‌کشد و دیگر به آن فکر نمی‌کند چون فکرکردن به آن خراب‌ترش می‌کند. کتاب‌ها را مسخره می‌کند و همه‌ی شان «ره افسانه زدند».برای همه‌چیز جانی قائل است : برای زمین ، برای سنتورش ، برای گیاهان ودرخت‌ها و آسمان... زندگی یک کلمه و یک لحظه ابدی است. در بند دنیا و حرص‌اش نیست ولی آن را در آغوش می‌گیرد. «زوربای یونانی» ارزش چندین بار خوانده شدن و فکر کردن دارد و کتابی معمولی نیست. زوربایی باید ما را.

  • محمدجواد

نظرات (۱)

  • حمیدرضا جعفرصالحی
  • با این تعاریف، خواندنش واجب شد!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی